پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک توسعه تعاون، قالب قرض الحسنه را برای طرح مائده پیش بینی کرده است تا هزینه گردش وجه تسهیلات در حساب مشتری و شبکه بانکی، پایین بیاید.
کد خبر: ۶۵۹۲۸

 تیتر20 - ضرورت گردش نقدینگی میان بانک‌های تخصصی و مشتریان آن‌ها، به یکی از مباحث داغ فضای مجازی تبدیل شده است. کسب و کارهایی که بر روی پلتفرم‌های نوین و سنتی فعالیت می‌کنند، به این امید که بتوانند از بانک‌های تخصصی، نقدینگی لازم برای استمرار فعالیت خود را جمع کنند، آستین بالا زده اند؛ به ویژه اینکه تورم هزینه‌های سرسام آوری را وارد زنجیره ارزش آفرینی کسب و کارها کرده است. 


در اقتصادِ کسب و کار، نرخ‌های پایین تورم مشوق کارآفرینی محسوب می‌شوند اما تورم بالا از سر مسیرهای فرار سرمایه، آواربرداری می‌کند.
 روی همین حساب، نظام بانکی از ابزارهای توزیع نقدینگی برای گردش سرمایه با نرخ‌های جزئی کارمزد، استقبال می‌کند.


 چنین تدبیری اگر با قواعد سپرده‌گذاری ترکیب شود، هم نقدینگی در دست کسب و کارها را به بانک‌های تخصصی سرریز می‌کند و هم اینکه به تامین مالی همین کسب و کارها می‌انجامد. 


از آنجا که سپرده‌های مشتریان در قالب طرح‌های قرض الحسنه بانک‌های تخصصی در حساب‌های جاری وثیقه‌گذاری می‌شود، به آن‌ها سودی تعلق نمی‌گیرد. در نتیجه یک قاعده برد-برد بین بانک و مشتری تسهیلات شکل می‌گیرد؛ به ویژه اگر مشتری بتواند با کارمزد صفر تسهیلات مورد نظر خود را دریافت کند. 


بانک توسعه تعاون و طرح مائده 
شهریور ماه امسال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون که بانک تخصصی این حوزه محسوب می‌شود، از محصولات جدید این بانک رونمایی کردند. طرح مائده، یکی از همین محصولات محسوب می‌شود. بانک توسعه تعاون، قالب قرض الحسنه را برای این محصول خود پیش بینی کرده است تا هزینه گردش وجه تسهیلات در حساب مشتری و شبکه بانکی، پایین بیاید و حتی به صفر برسد. صاحبان طرح‌های اشتغال پایدار، شرکت‌های تعاونی، نیازمندان (افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی) جامعه هدف مائده محسوب می‌شوند.


 در نتیجه این گروه‌ها می‌توانند با کارمزد بین ۰ تا ۴ درصد، صرفا به واسطه گردش حساب خود تا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. بازپرداخت ۱۰ تا ۴۸ ماهه یا یکجا هم برای مشتری پسندسازی از مائده در نظر گرفته شده است. 

ضریب برابری مائده 
ضریب برابری تسهیلات بانکی به ما می‌گوید که تسهیلات چند درصد سپرده مشتری را پوشش می‌دهد. بانک توسعه تعاون برای مائده حداقل ضریب برابری ۱۵ درصد تا حداکثر ضریب برابری ۱۳۰ درصد را در نظر گرفته است.


 ضریب برابری ۱۵ درصد به مشتریانی تعلق می‌گیرد که نقدینگی در دستشان را تنها ۳ ماه در حساب سپرده مائده قفل می‌کنند و مدت بازپرداخت اقساطشان را هم ۴۸ ماهه در نظر می‌گیرند. 


اینگونه مشتریان مائده باید کارمزد ۴ درصد را هم پرداخت کنند. در حال حاضر مائده امکان افتتاح حساب‌های ۳ ماهه و ۶ ماهه را دارد که کوتاه مدت‌تر از سایر طرح‌های قرض الحسنه بانکی محسوب می‌شوند اما این مزیت را دارد که خواب پول مشتری در حسابی که سود به آن تعلق نمی‌گیرد، کمتر است.


 در همین حال، ضریب برابری ۱۳۰ درصد هم به سپرده‌هایی برخورد می‌کند که حداکثر ۶ ماه گردش دارند و اقساطشان را هم ۶ ماهه پرداخت می‌کنند. کارمزد این تسهیلات هم ۴ درصد است. برای مثال اگر ۱۲۵ میلیون تومان نقدینگی خود را در حساب سپرده مائده وثیقه‌گذاری کنید، می‌توانید ۲۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات دریافت کنید. بدون در نظر گرفتن کارمزد ۴ درصدی، اقساط این وام به ماهی حدود ۴۷ میلیون ریال می‌رسد. 


شرایط بازپرداخت یک جای وام 
همچنین ضریب برابری ۱۳۰ درصد برای مشتریانی که می‌خواهند اقساط خود را یکجا تسویه کنند، کاربرد دارد. در نتیجه می‌توانید ۱۳۰ میلیون تومان را به شرط گردش مالی ۶ ماهه، سپرده‌گذاری کنید و به اعتبار پرداخت یک جای اقساط، ۳۰۰ میلیون تومان (سقف تسهیلات) را دریافت کنید. 


مزیت طرح برای متقاضیان
تعیین ضریب پلکانی برای کارمزد وام قرض الحسنه مائده هزینه آن را برای متقاضیان و کسب و کارهایی که دستشان باز نیست، پایین می‌آورد. در حال حاضر دو ردیف کارمزد صفر درصد، دو ردیف کارمزد ۲ درصد و دو ردیف کارمزد ۳ درصد برای این محصول بانک توسعه تعاون پیش بینی شده است.


مشتریان می‌توانند با گردش مالی ۳ ماهه، ضریب برابری ۴۵ درصد و بازپرداخت ۱۰ ماهه و همچنین گردش مالی ۳ ماهه، ضریب برابری ۴۰ درصد و بازپرداخت ۱۲ ماهه از تسهیلات صفر درصد کارمزد بهره‌مند شوند. 


برای پرداخت کارمزد ۲ درصدی، بانک توسعه تعاون این دو ردیف را پیش بینی کرده است: گردش مالی ۳ ماهه، ضریب برابری ۴۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ماهه و گردش مالی ۳ ماهه، ضریب برابری ۳۰ درصد و بازپرداخت ۱۸ ماهه. برای کارمزدهای ۳ درصدی هم گردش مالی ۳ ماهه، ضریب برابری ۵۰ درصد و بازپرداخت ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده است. گردش مالی ۳ ماهه، ضریب برابری ۳۳ درصد و بازپرداخت ۱۸ ماهه را هم در ردیف کارمزد ۳ درصدی در نظر داشته باشید. 


شرایط و مقررات مائده 
برای دریافت وام مائده باید هزینه‌های تشکیل پرونده و اعتبارسنجی را پرداخت کنید. نباید به بانک بدهکار یا چک برگشتی بر روی حسابتان وجود داشته باشد. داشتن ضامن رسمی که شغل معتبر داشته باشد هم لازم است. پس از تشکیل حساب و به گردش درآوردن نقدینگی در آن، اگر نخواهید وام خود را دریافت کنید، می‌توانید امتیاز حسابتان را به بستگان درجه یک (همسر، فرزند، پدر، مادر، برادر و خواهر) منتقل کنید تا آن‌ها از امتیاز شما استفاده کنند. تشکیل حساب پس‌انداز برای کارکنان شرکت‌ها و امکان معرفی اعضای تعاونی‌ها به بانک توسعه تعاون برای افتتاح حساب، از دیگر شرایط مائده برای وابستگان اشخاص حقوقی محسوب می‌شوند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز